Článek Co vás ve škole nenaučí

Vložit nový komentář

Přihlášení
jméno:heslo:ze serveru:
vaše jméno:
vaše www: http://*
opište kód:

Pozn.: označená pole nejsou povinná. Odkaz na www bude zobrazen pod Vašim komentářem, pokud se jedná o odkaz na blog.

Komentáře k článku: Co vás ve škole nenaučí

23. 01. 2021 - 22:17

jaroslavashumorem: Souhlasím s vašimi názory.Bez ohledu na to, jak se bude vyvíjet profesní život současných školáčků, je základem znalost mateřskézho jazyka. Dnešní textové projevy mladé generace na internetu jsou mnohdy přinejmeším tristní, finanční gramotnost zoufalá, rámcová znalost právního systému rovněž. Spousta neužitečných implantovaných vědomostí v rámci genderové rovnosti a podobných je pro praktický život k ničemu. Zcela potlačované kritické myšlení.. Současné školství je nastaveno na výrobu nemyslících a poslušných robotů do montoven.

---
jaroslavashumorem.pise.cz

24. 01. 2021 - 18:08

kerria: Tak genderové a jiné korektnosti jsem si na škole moc nepovšimla. Tady na vesnici je svět ještě stále normální a i učitelé zatím této módní vlně příliš nepodléhají.

---
kerria.pise.cz

24. 01. 2021 - 17:26

janinka: Takové debaty vedeme přibližně v týdenních intervalech, Míša je v pohodě, sice ho to na gymplu prudí, ale do hlavy mu to jde samo. Ovšem Matýsek, to je jiná káva . Není hloupej, jen rád diskutuje a musím přiznat, že se mi špatně vysvětluje, že to potřebovat nikdy nebude...

---
moje-nova-mozkovna.blogspot.com/

24. 01. 2021 - 18:12

kerria: Náš chlapec bude příští školní rok dělat příjimačky na SŠ, takže i ten důvod celkem chápe a snaží se, i když ho nebaví učit se takové zbytečnosti. Navíc uvažuje o informatice, kde se dá očekávat hodně velký nával, takže se snaží. Naštěstí je dost chytrý sám od sebe. Ale některé věci distančně jsou těžko pochopitelné a občas ho doma musím doučovat.

---
kerria.pise.cz

24. 01. 2021 - 18:18

rebarbora: První pomoc bych taky brala jako základ. Já si pamatuju, že jsem musela chodit na speciální kroužek A stejně tak nějaká základní orientace v zákonech a finanční gramotnosti, přesně jak píšeš. A trochu naučit děti používat selský rozum, zamýšlet se nad věcmi I co se týče dnešního internetového světa, aby pak jen tak někomu nenaletěli a uvědomovali si rizika, že na druhém konci drátu nemusí vždy sedět hodný člověk

---
rebarbora.pise.cz

24. 01. 2021 - 19:36

kerria: S tím rozumem a internetem máš samozřejmě pravdu. Jenže to se ve škole učit nedá, když učitelé jsou v používání PC a internetu za žáky o několik let pozadu
Teď při té distanční výuce to bylo hodně vidět

---
kerria.pise.cz

24. 01. 2021 - 19:03

Čerf: Nemám přehled, co se dnes učí, takže nebudu dělat chytrého a kritizovat, když nemám do věci náležitý vhled. Obecně bych řekl, že zásadní je základní občanské, právní, ekonomické a finanční povědomí a především schopnost kritického posuzování vnějších (ale i vnitřních ) podnětů. Pokud jde o větný rozbor, osobně bych dal přednost úplně jinému "uživatelštějšímu" pojetí výuky českého jazyka. Co je mi platné, že někdo umí poznat vedlejší větu přísudkovou, když nepochopí, co ta věta říká.

---
petrvapenik.blogspot.com

24. 01. 2021 - 19:33

kerria: Víceméně se učí to samé, co za našich mladých let a většinou úplně stejným způsobem. Přibyly nějaké nové předměty (hlavně informatika), jiné naopak ubyly: pozemky, dílny, vaření... I když ty se postupně zase vracejí, ale záleží na možnostech školy, protože je potřeba znovu vybudovat zahradu a učebny.
Pochopení textu je určitě důležitější než nějaký rozbor, ať už se jedná o věty vedlejší nebo něco jiného (např. slovesný vid - ten jsem taky v životě nepotřebovala)

---
kerria.pise.cz

24. 01. 2021 - 19:08

zlomenymec: "Škoda je, že učitelé sami nedokážou dětem předat alespoň nějaké příklady praktického využití školních znalostí. Na většinu toho si pak člověk musí přijít sám. A někteří na to ani nikdy nepřijdou - sice ty znalosti využívají, ale vůbec si to neuvědomují."

Přesně! Spoustu těch věcí třeba na gymplu se děti učí ne proto, že by ze všech měli být fyzici/matematici/češtináři/chemici/atd., ale proto, že to rozvíjí jejich myšlení, učí se učit, myslet, atd. Cizí jazyk se neučí jen proto, aby se člověk domluvil v cizině, ale taky proto, aby uměl myslet v jiném jazyce.

Ale jak to má ty děti namotivovat, když to ani sami učitelé často sami nevědí?

A zrovna ta rodinná nebo občanská výchova by byla super do praxe - třeba ty daně, jak říkáš, nebo jak si vyběhat něco na úřadě (zdravotní pojišťovna, OSSZ, pracák...), jak se dozvědět, na co mám a na co nemám nárok a hlavně jak je důležité v demokracii starat se o rozdíl mezi tím, co politici říkají, a mezi tím, co opravdu dělají atd. A že je hodně důležité se o to zajímat...

Brannou výchovu bych taky bral, stejně jako finanční gramotnost.

Já kdysi přemýšlel nad tělocvikem a zjistil jsem, že ten předmět mi nic nedal, kromě odporu ke kolektivním sportům A zdaleka jsem nebyl jediný. A přitom by taky mohl být užitečný, místo nějakých pitomostí na hrazdě a dvojtaktu v basketbalu nás mohli naučit jak správně cvičit, jak cvičit s vlastním tělem, jak se správně protahovat, jak správně sedět celý den na židli, jak se správně protahovat...

---
zlomenymec.pise.cz

24. 01. 2021 - 19:58

kerria: Tělocvik je dnes potřeba, děcka celý den sedí u PC a mají málo pohybu. Jenže učitelé TV jsou pošuci, kteří to až moc žerou, bohužel. Asi ne všichni, ale já měla to štěstí na samé takové. Ten Honzíkův dokonce dával na jaře při distanční výuce děckám úkoly - většinou nastudovat a naučit se pravidla nějaké sportovní hry.

---
kerria.pise.cz

31. 01. 2021 - 20:52

vendy (eumenidas): O způsobu školství se dnes vedou různé debaty, myslím, že dost věcí, které jsme se učili, sice v životě k ničemu nebyly (dodnes neužívám třídy, podtřídy nebo nadtřídy savců, ale vím, že něco takového existuje, matematickou trojčlenku bych asi dnes spočítat neuměla, i když s malým rychlokurzem ano, ale v praktickém životě ji taky nějak nepotřebuji, u počítání procent už je to něco jiného), ale pořád si myslím, že podstata toho učení marná není. Memorováním, které je vyčítáno, coby prázdné cpaní si do hlavy různých letopočtů nebo básniček nebo frází, si nejspíš tříbíme mozkové závity. Matematikou, i když mnohé z ní v životě nepoužijeme, si tříbíme rozvoj logického myšlení. Znát gramatiku u mateřského jazyka taky nepovažuji za zbytečné. Možná bych trochu pokrátila dějepis, protože od doby, co jsme se ho učili, přibylo dost světových i místních událostí, nicméně pořád bych začínala z hlediska historie tím nejzazším obdobím a pokračovala postupně až k dnešku. Všimla jsem si, že mnoho dějepisářů skáče jako blechy od pravěku k středověku, od baroka k novověku a zpátky k době bronzové, zkrátka, logický postup tu nevidím. Nevím jestli to takhle mají v osnovách nebo je to jejich vlastní snaha ozvláštnit učivo, ale podle mě je to dost blbé. I člověk se přece nejdřív promítne coby embryo, pak vyrůstá v mimino, rodí se a postupně se učí první slova a první krůčky a vše jde logickou linií k dospělosti a postupně ke stáří.
Ale v jednom bych souhlasila, a sice změny obsahu předmětu Občanská nauka. Vložila bych do ní nejen pojmy o právním systému, o různých druzích práv a případně odkazy, kam se odvolat, kde hledat, ale víc praktických dovedností, třeba i tu finanční gramotnost, vždyť i to je část našeho života. Taky etiku, chování k lidem, klidně i pravidla slušného chování ve společnosti, tohle se nám nějak vytrácí a je to škoda. Naučila bych děti, jak vyplňovat složenky. Jak si dávat na internetu pozor na podvodníky. Jak hledat v jízdním řádu, i když dnes je to lehké, zadat si odkud kam a spoje vyhledá internet, ale pořád neuškodí naučit hledat i v papírovém jízdním řádu. K tomu bych přidala zdravovědu, co dělat v případě první pomoci, jak se bránit proti napadení a jak nemluvit s cizími lidmi, i když tohle by mělo vzejít jako první od rodičů. Nějaký takový soubor pravidel a praktických věcí, se kterými se člověk může setkat v životě. Kdy a kam volat hasiče, kam volat na záchrannou službu, co dělat v případě zaseknutého zámku u dveří... Neříkám že se děti musí učit i soustružit nebo zasklívat okna, ale tohle jsou věci, které by se jim mohly v životě hodit.

---
eumenidas.blogspot.com

01. 02. 2021 - 15:36

kerria: Já souhlasím s tím, že by vzdělání mělo poskytnout nějaký základní přehled o všem. Jednak, aby člověk nevypadal jako úplný debil. A hlavně, aby díky tomu mohl třídit a vyhodnocovat nové informace.
Krom toho si také myslím, že pedagogické vzdělání se hodně přeceňuje. Za nás učil kde-kdo, stačilo jen nějaké pedagogické minimum. A paradoxně učitelé bez pedagogického vzdělání nás většinou naučili víc než ti správně vzdělaní. Proč? Nejspíš proto, že o tom svém oboru věděli víc než běžní učitelé a navíc k tomu měli vztah.
O počítačích ani nemluv, tam je ve školství situace katastrofická. Učitelé sami tomu moc nerozumí, učebnice snad ani nejsou, alespoň u nás ve škole je děcka neměly. A to, co se učili jim bylo platné asi stejně jako ty věty hlavní a vedlejší.

---
kerria.pise.cz

01. 02. 2021 - 16:17

chudobka: Souhlasím s tebou Jituš, ve škole se učí věci, které v životě potřebovat nebudeme a to potřebné je, to se učí jen okrajově nebo vůbec.

---
chudobka.blogspot.com

23. 02. 2021 - 17:17

mirekČ: Hlavně , že vědí, kde má žížala hlavu a kde ocas ...