Před mnoha lety jsem působila jako pomocná vedoucí mineralogického kroužku při domě dětí v Brně. Vyvrcholením celého roku byl potom letní tábor "za kamínky". Jeho hlavní náplní bylo pochopitelně chození do terénu, kde jsme se všichni snažili získat nové úlovky do našich mineralogických sbírek.
Kromě výletů nám však zbývalo mnoho času, který bylo třeba vyplnit nějakou jinou aktivitou, aby se děti nenudily a zároveň byl od nich alespoň chvíli pokoj. Na jednom z těchto táborů byl slovník dětí poměrně dost obohacen o reklamní slogany nejrůznějšího druhu, kterými docela šikovně komentovali všechno kolem. A to přivedlo naši hlavní vedoucí na nápad, aby jednotlivé družinky sehrály scénky s tématem ANTIREKLAMA - tedy reklama, která zákazníky odrazuje.
Děti sice remcaly, ale nakonec se úkolu zhostily tak, že porota měla dost problém s hodnocením a přidělováním bodů do celotáborové družinkové soutěže. Jednoho pošmourného a pršavého večera jsme se tedy pohodlně posadili a bavili se sledováním originálních reklam.
Scénka první:
Představte si (stejně jako my tenkrát) supermarket. Před regálem s jogurty se potkají dvě známé s dětmi - typická to scénka z nějaké tehdejší reklamy.
Paní 1: "Proč kupuješ tyhle drahé jogurty?"
Paní 2: "Protože mají zaručeně ty největší plísňové bakterie."
Dítě 2 (nadšeně): "Rozbolí mě pak bříško a nemusím do školy."
Dítě 1: "Já taky nechci do školy! Já chci jogurt!"
Na závěr děti společně zarecitují, ukazujíce jogurty:
"Saneé od Zotta plísňová dobrota,
nemusím do školy a dělat úkoly."
Scénka druhá:
Holčička přijde za starší sestrou se špinavým tričkem a žádostí o vyprání.
Sestra vhodí tričko do kbelíku (představte si místo něj pračku) a po chvíli vytáhne tílko. V pozadí se ozve:
"Nová pračka Philco udělá ti z trička tílko."
Maminka se vrátí z nákupu a vidí tu škodu, spráskne ruce: "Holka nešťastná, dej to sem, to chce zkušenosti." Vhodí tílko do kbelíku a vytáhne hadr na nádobí. V pozadí se ozve:
"Nová pračka Zanussi trhá prádlo na kusy."
A nakonec scénka třetí:
Skupinka bezdomovců přehrabuje popelnici, komentuje obsah a hašteří se, co je čí. Po pár minutách v popelnici objeví nenačatou pytlíkovou polévku a začnou se o ni přetahovat. V pozadí se ozve známý slogan:
"Vy a Maggi, spolu a chutně."
A pak, že reklamy jsou nudné!